söndag 1 juli 2012

Given - Sam Lipsyte

Originaltitel: The Ask
Förlag:Brouwers & Rådström förlag
Bandtyp: Storpocket
Utgiven: 201202
Antal sidor: 250
ISBN:9197980609
Betyg: AAAA+





















Boken fick jag via Fru Booked


Mitt omdöme:
Jag älskade både boken och dess karaktärer redan från början. Även om jag satt, nästan hela boken igenom, och bara ville att Milo skulle ta sig i kragen och växa upp.

Boken ger en en hel del härliga skratt och det är en bok man inte kan eller vill lägga ifrån sig.

Men man anar en mer allvarlig ton i boken, allt är inte guld och gröna skogar för Milo, svart komedi, när den är som bäst med andra ord.
Milo är egentligen lite misslyckad, han förlorar jobbet, frun och sonen gillar inte honom. Först så tyckte jag nästan synd om honom, men ju mer man läser så känner man att Milo kanske är roten till allt ont. Att han kunnat göra helt andra val, vilka hade kunnat göra hans liv lite lättare, lite bättre.
Jag tycker att botten är nådd när han får erbjudande om att få tillbaka sitt gamla jobb, kanske den är det, kanske det vänder här. Jag hade ju hoppats det..... 

När jag läser boken så för mig tankarna till Tony Parsons, de har ungefär samma stil på sitt skrivande och det gillar jag, för jag gillar Parsons böcker.


Boken är välskriven, man dras in i historien med en gång, den är snabbläst och det är omöjligt att lägga den ifrån sig. Man vill liksom veta hur det ska gå. 
Dialogen är så bra som en dialog ska vara, kanon! 

Detta är en bok jag verkligen kan rekommendera till er, ni lär inte bli besvikna på den.
Vad handlar den om?
Milo Burkes liv är försatt i fritt fall efter att han fått sparken från fundraisingavdelningen på ett tredje klassens universitet. Eller påbörjades fallet långt innan? Han skulle ju bli det amerikanska måleriets nya frälsare, nu sörjer han ett arbete som han aldrig ens velat ha. Dessutom misstänker Milo att hans fru träffat en annan och att hans treårige son egentligen föraktar honom. Oväntat ges dock Milo möjligheten att återfå sin anställning. Allt han behöver göra är att uppvakta en potentiell sponsor som under oklara omständigheter efterfrågat hans inblandning. Men det Milo tror är fallets slutpunkt, visar sig bara vara dess början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar