söndag 1 juli 2012

Bubblor - Claire Castillon

Titel: Bubblor
ISBN: 9789186480240
Förlag: Sekwa Förlag
Utgivningsland: Sverige
Originaltitel: Les Bulles Medarbetare: Petersson, Magnus (form)
Översättare: Helén Enqvist
Upplaga: 1
Antal sidor: 181
Vikt: 220 g
Höjd: 200 mm
Format: Häftad (danskt band)
Betyg: AAAA

Mitt omdöme:
En fransk kyss! Detta är den andra novellsamlingen jag läser, vad jag kan komma ihåg, och den är ju bara för härlig!
Den är rapp och stundtals känns det som om man får en käftsmäll!
Jag gillar språket, avskalat och rakt på sak.
Jag gillar att det är korta noveller, man kommer snabbt vidare utan att man känner sig stressad eller bortkommen, det är bara så prefekt det här med korta noveller.

Jag gillar sättet boken är skriven på, det är så där härligt franskt! Karaktärerna i de olika novellerna är underbara, roliga, sympatiska, smått elaka, nervösa, en salig blandning med andra ord och hon har verkligen fått till det med både dem och alla de olika miljöer man hittar dom i!
En bok jag rekommenderar med mitt varmaste hjärta!

Vad handlar den om?
Om bubblorna är champagne så är drycken förbaskat besk! Men den sticker skönt på tungan och skrattet bubblar i halsen LE MAGAZINE LITTÉRAIRE

Som barn trodde jag att jag var onormal. Han rör mig inte ens, så jag förstår inte varför han skulle var otrogen! Jag får alla män att slakna. När min man och min syster fick min systerson, lämnade de tillbaka mina sista saker. Han vill att jag ska prata medan vi älskar. Min karl har baby blues.

Alla lever i sin lilla bubbla genom vilken bilderna av världen ter sig förvrängda, vrickade, förtvivlade. Om nu inte bubblan tjänar som lupp och gör det möjligt att närmare utforska vissa detaljer som är oroande sanna. Claire Castillons senaste novellsamling består av trettioåtta korta noveller som alla utom en bär ett förnamn som titel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar